Supervisionsuddannelse
Et 1 årigt kompetencegivende uddannelsesforløb, 12 dage i 2025-2026
Baggrund
Mentaliseringsbaseret psykoterapi (MBT) er en evidensbaseret behandlingsmetode, der er udviklet af Peter Fonagy og Antony Bateman. Behandlingen har vundet indpas i det skandinaviske sundhedsvæsen, og der afholdes således hvert andet år en nordisk mentaliserings kongres på skift mellem Norge, Danmark og Sverige.
MBT bygger på psykoanalytisk, tilknytnings, kognitions og naturvidenskabelig tilgang. Den grundlæggende antagelse er, at mentalisering udvikles i en tilknytningsrelation og er en forudsætning for, at kunne forstå og agere i mellemmenneskelige og sociale forhold. Traumer og belastninger medfører risiko for sammenbrud af mentaliseringsevnen og udvikling af psykopatologi. Gennem en åben og nysgerrig tilgang hjælpes patienten til at udvikle og fastholde mentalisering, dvs. at kunne sammenkæde reaktionsmønstre hos sig selv og andre med hændelser, følelser, tanker og behov mm. MBT er således en læringsorienteret psykoterapi.
Traditionelt bliver MBT regnet for en dynamisk psykoterapi, fordi den bygger på et relationelt fundament.
Formål
Supervisor uddannelsen har til formål at sikre deltagerne et dybdegående kendskab til supervisions teori og praksis i en mentaliseringsbaseret forståelseramme. Uddannelsen er opbygget efter Dansk Psykologforenings (DPF) og Dansk Psykiatrisk Selskabs (DPS) retningslinjer for en supervisoruddannelse.
Uddannelsen består af 12 dage med henholdsvis 40 timers teori og 32 timers supervision af supervision. Det er muligt for læger og andre interesserede, at tilkøbe 18 timers ekstra supervision enten individuelt eller i gruppe. Uddannelsen er således kompetancegivende for både psykologer og læger.
Uddannelsens opbygning
Den mentaliseringsbaserede supervisor uddannelsen afholdes over 1 år gennem 4 moduler a 3 dage, i alt 12 dage. På modul 1 indgår 18 timers teori, modul 2 indgår 10 timers teori og 8 timers supervision og på modul 3 og 4 indgår 6 timers teori og 12 timers supervision.
Herudover skal kandidaten i egen praksis udføre supervision på 80 timer for læger(DPS) og 120 timer for psykologer(DPF). Dette ligger uden for uddannelsen.
Undervisningen foregår i plenum, mens supervisionen gives i grupper af op til 8 kursister.
Supervision af supervision tager udgangspunkt i to modeller:
- Supervision af direkte supervision. Kursisterne superviserer på skift hinandens individuelle terapier, der herefter superviseres.
- Supervision af videoptagede supervisioner eller supervisionsreferater. Kursisten medbringer video med sessioner af udført supervision eller supervisionsreferater, som danner grundlag for supervisionen.
Teoriundervisningen vil fokusere på forskellige aspekter af supervision og supervisions-processer, og der anvendes modificeret problem-based learning. Hvert modul indeholder således et oplæg ved lærerne og et oplæg ved kursisterne med en efterfølgende diskussion. Litteratur er både på dansk og engelsk.
Uddannelsen afsluttes med en klinisk/teoretisk opgave om supervision, der godkendes af lærerne. Opgaven afleveres ved modul 4. Opgaven skal leve op til DPS´s supervisor målbeskrivelse 2024 v. 1.0.
Gennemgående lærerkræfter og supervisorer
Gennemgående lærerkræfter er psykolog Henning Jordet (HJ) og psykiater Morten Kjølbye (MK). Begge har omfattende klinisk og undervisningsmæssig erfaring i supervision og er MBT certificerede samt godkendte specialister i psykoterapi og supervisorer ved DPS og DPF.
Uddannelsens samlede timeantal
Den 1-årige MBT supervisor uddannelse har et samlet timetal på henholdsvis 72 timer over 12 dage.
Indhold
Uddannelsens er opbygget i moduler har følgende indhold:
- supervisions afgrænsning
- supervisions kontrakt og rammer
- supervisions setting og kontekst
- supervisions materiale og proces
- supervisionsmodeller
- supervisions relationer (parallelprocesser)
- supervisandens udvikling
- supervisions evaluering og etik
- MBT-supervision
- supervision af andre faggrupper
Alle deltagere skal til hvert modul have forberedt en sag, som dels kan tage med til supervision, men som også kan være udgangspunkt for rollespil til illustration og diskussion under det teoretiske emne.
Samtidig vil kursisterne blive bedt om at tænke over dagens tema i forhold til egen praksis.
Godkendelse af uddannelsen
Uddannelsen imødekommer de krav, som Dansk Psykiatrisk Selskab og Dansk Psykolog Forening har til supervisoruddannelse jf. Seneste betænkninger. Der er ansøgt om forhåndsgodkendelse til uddannelsen hos Dansk Psykiatrisk Selskab og Dansk Psykolog Forening. Dansk Psykolog Forening har forhåndsgodkendt uddannelsen.
Kandidaten kan efter endt uddannelse ansøge, individuelt, om certifikation som MBT supervisor på niveau D.
Der udstedes kursusbevis til kursister der har gennemført uddannelse med max 10 % fravær.
Tid
5-7. november 2025 samt 25-27 feb., 22-24. april og 2-4. sep. 2026.
Sted
Hjallerup Kro, Søndergade 1, 9320 Hjallerup
Tilmeldingsfrist
Tilmelding til uddannelsen rettes til Anne-Kirstine Kiil Kjølbye, mail aDenne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Pris
Kr. 32.000 for uddannelsen inkl. forplejning
Kontaktperson
Spørgsmål til uddannelsen kan rettes på mail til Anne-Kirstine Kiil Kjølbye (akDenne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.).
Der tages forbehold for eventuelle ændringer.
Litteratur
På uddannelsen anvendes følgende grundbøger og artikler. Det forudsættes at grundbøgerne erhverves af kursisten selv.
Bateman, Anthony; Fonagy, Peter, Mentaliseringsbaseret Behandling Af Borderline-Personlighedsforstyrrelse, Akademisk forlag, 2008
Bateman, Anthony W.; Fonagy, Peter, Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice, Amer Psychiatric Pub, 2011
Allen, Jon G., Mentalizing in the Development and Treatment of Attachment Trauma (Developments in Psychoanalysis), Karnac Books, 2012
Karterud, Sigmund; Bateman, Anthony, Mentaliseringsbaseret Terapi. Manual og Vurderingsskala, Hans Reitzel, 2011
Karterud, Sigmund, Manual for Mentaliseringsbasert Gruppeterapi (MBT-G), Gyldendal Akademisk, 2012
Hertil kommer relevante artikler der løbende bliver udleveret på uddannelsen